نمونه طراحی لوگو

نمونه طراحی گرافیک

نمونه طراحی وب سایت

نمونه طراحی لوگو

نمونه طراحی گرافیک

نمونه طراحی وب سایت

روش های چاپ

روش های چاپ و کاربرد آنها در صنایع گوناگون | printing methods
در این مقاله سعی شده که با رایجترین روش های در دنیا و همچنین کاربرد آنها آشنا شویم .

آنچه که در این مقاله می خوانیم :

  • تعاریف اولیه
  • انواع چاپ
  • افست
  • مراحل چاپ
  • سرعت چاپ
  • هلیوگراور
  • فلکسو
  • سیلک اسکرین
  • تامپو
  • مخمل
  • پارچه
  • ترموگرافی
  • لترپرس
  • داغی
  • ایچینگ
  • پوشش UV و ورنی
  • دیجیتال
  • دستی
  • تکه چسبانی ” collagraphy “
  • روش حکاکی ” Engraving “
  • آکواتینت
  • لیتیوگرافی یا سنگی
  • خورشیدی
  • فویل سرد
  • لنتیکولار
  • هیدروگرافیک
  • سه بعدی سابلیمیشن
  • ویسکوزیته
  • ژلاتینی
  • فلورسنت سابلیمیشن
  • چاپ مستقیم روی پارچه DTG
  • ایندور indoor ” فضای داخلی “
  • اوت دور Outdoor ” فضای بیرونی”

 

تعاریف اولیه چاپ

چاپ در مفهوم لغوی به معنای انتقال اطلاعات از پیش تعیین شده شامل نوشته،حروف، اعداد، تصاویر و علائم بر روی یک زمینه است. به بیان ساده‌تر، چاپ در اثر فشار یک جسم بر روی سطح دیگر انجام می‌گیرد.

امروزه با رشد محصولات و کالاهای متنوع، نیاز به مستندات چاپی در عرصه‌های گوناگون همچون تجارت، صنعت و عرصه‌های فرهنگی افزایش یافته و با وجود تکنولوژی‌های جدید همچنان به عنوان یکی از عناصر مهم در تبادل و انتقال اطلاعات مورد استفاده بسیار قرار می‌گیرند.

حال وقتی صحبت از چاپ میشود اولین چیزی که به عنوان یک مستند چاپی به ذهن ما می‌رسد یک کتاب و یا مجله خواهد بود؛ این در حالی است که امروزه دنیای چاپ و مستندات آن به قدری دستخوش تغییرات بسیار و گستره ای شده است که از اوراقی چون کتاب و مجله فراتر رفته و به صورت اشکال متعددی مانند کارت، کاتالوگ، ست‌های اداری، بروشور، بسته‌بندی‌ های گوناگون شیشه، پارچه، اشیاء پلاستیکی و هزاران مورد دیگر در دسترس همگان قرار می‌گیرند.

هر‌کدام از‌ این موارد باتوجه به جنس، شکل، طریقه مصرف، می‌توانند نوعی چاپ خاص و متفاوتی را به خود اختصاص دهند.

جایگاه چاپ

علی‌رغم پیشرفت صنعت تبلیغات به صورت مجازی و اینترنتی همچنان چاپ، جایگاه خود را در این زمینه در میان عموم مخاطبین خود حفظ کرده و مستندات چاپی متعددی همچون انواع مختلف کارت‌ها، کاتالوگ‌، ست‌های اداری، سربرگ، بروشور، استیکر، لیبل، بنر و … حاکی از این نقش پر رنگ هستند.

بنابراین به عنوان یکی از مهم‌ترین رکن‌های صنعت تبلیغات بوده و  آگاهی از انواع آن و شیوه‌های مختلف متناسب با نوع کاربرد آن‌ها می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

از چاپ و عملیات مربوط به آن علاوه بر این‌که به عنوان یک صنعت یاد می‌شود، تحت عنوان نوعی هنر نیز تلقی می‌گردد. بدین ترتیب دقت و کنترل همه مواردی که از طراحی تا چاپ وجود دارد به عنوان نکات کلیدی است که در رساندن ما به نتیجه ای مطلوب تاثیرگذار است.

در نظر داشته باشید که فرآیند طراحی و  استفاده از  هارمونی رنگ های مناسب نقش بسزایی در بوجود آوردن طرح جذاب چاپی دارد . استفاده از اصول کاربردی طراحی و گرافیک می تواند شما را هرچه بهتر به خروجی نهایی با کیفیت تر نزدیک نماید.

ما در این مقاله به بررسی روش های چاپ  و شیوه‌های مختلف آن می پردازیم.

انواع چاپ

به صورت کلی می‌توان انواع چاپ را به سه گروه تقسیم کرد:

  • مستقیم
  • غیر مستقیم
  • غیر تماسی

 

روش های چاپ بصورت مستقیم

در این روش، سطحی که عملیات چاپ بر روی آن انجام می‌گیرد به صورت مستقیم با فرم چاپ در تماس است.

روش‌هایی که در آن‌ها از این نوع چاپ استفاده می‌شود عبارت‌اند از: کلیشه، لترپرس، سیلک اسکرین، باتیک، هلیوگراور، طلاکوب، فلکسو، نایلوپرینت.

ساخت کلیشه قدیمی‌ترین شیوه در این نوع بوده و مهرهای چاپی در فروشگاه‌ها و سازمان‌های گوناگون به عنوان نمونه‌‌های رایج از این چاپ می‌باشند.

روش های چاپ بصورت غیر مستقیم

در این روش سطح چاپ شونده به طور غیر‌مستقیم با فرم در تماس است. بدین منظور ابتدا نقش اولیه به یک لایه بیرنگ منتقل شده و در نهایت از آن لایه بر روی سطح نهایی مثلا کاغذ منتقل می شود.

افست به عنوان یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این روش چاپ است. در این مورد همانند آنچه گفته شد، رابط چاپ (زینک)، تصویر و مطالب مورد نظر اولیه را بر روی لاستیکی منتقل کرده سپس چاپ نهایی از روی لاستیک بر روی سطح مورد نظر اعمال می‌شود.

روش های چاپ بصورت غیر تماسی

در این روش، عملیات چاپ در اثر تماس صورت نمی‌گیرد بلکه به صورت کاملا مجزا، پودر یا جوهر به سطح چاپ مورد نظر پاشیده می‌شود. از جمله چاپگرهایی که از این روش استفاده می‌کنند چاپگرهای لیزری ، جوهرافشان و فتوکپی است.

چاپ افست

افست یکی از پررونق ترین و فراوانترین چاپ ها است. شاید یکی از دلایل آن چاپ روی کاغذ با کیفیت بسیار عالی و در تیراژهای نسبتاً پایین است. البته در اسکرین تیراژهای پایین تر از افست، معمول و متداولتر است. حتی از نظر صرفه اقتصادی مناسبتر، اما اگر جنبه کیفیت را نیز در نظر داشته باشیم.چاپ افست مناسبترین است.
گاهی افست را به دلیل عدم برجستگی یا فرورفتگی در رابط ( زینک ) چاپ مسطح نیز نامیده می شود.
افست نوعی از چاپ می باشد که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان بر می گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه است.

 

روش های چاپ : دستگاه چاپ افست

مراحل چاپ

در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه ای فلزی به نام زینک منتقل میکنند سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می کنند که فقط نوشته ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می گیرد.

زینک را به دور نخستین استوانه می پیچند، طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم بر میگردد .کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می گیرد.

روش های چاپ : چاپ افست

مشاهد طراحی  70 تا از بهترین کارت ویزیتهای طراحی شده

سرعت چاپ

سرعت کار ماشین های افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می باشد. علم شیمی نقش مهمی در افست دارد، افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می باشد صورت می پذیرد که اصطلاحاً در افست به این صفحه زینک گفته می شود.

سطح رویی این صفحه توسط روش های الکترو شیمیایی اکسید شده است و تبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده است تا سختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود.

سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک های دیازونیوم پوشش میدهند.

روش های چاپ : دستگاه چاپ افست 4 رنگ

زینک توسط نور ماورای بنفش و یا لیزر نوردهی می شود تا تصویر برروی آن ایجاد گردد و سپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می شود .

(نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که از ماده پلیمری تشکیل شده است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می باشد.

چاپ افست

 

برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تا از نفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزوپروپیل الکل این کار صورت می گیرد.

همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمت های غیر تصویری را پوشش می دهد که اصطلاحاً محلول مرطوب کننده نامیده می شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و PH آن در محدوده ۸ . ۴– ۵٫۲ باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب کننده صورت می پذیرد.

نظارت چاپ

مشاوره طراحی و چاپ

چاپ هلیوگراور

هلیوگرام یا همان روتوگراور، سیستم چاپ گود است با کیفیتی بسیار نزدیک به افست. هر چند مراحل آماده سازی این نوع چاپ بسیار گرانتر از انواع دیگر، چون افست و فلکسو می باشد.
اما برای چاپ ایده آل به شکل رول بر روی BOPP و موادی از این قبیل؛ بهترین انتخاب محسوب می شود.

بخصوص اینکه مصرف لفاف هایی از این نوع برای کارخانجات تولیدی همیشگی و با تیراژ بالا باشد. دلیل آن هم این است که با سیلندر تهیه شده، میتوان در تیراژ میلیونی چاپ کرد در حالی که در روش افست برای تیراژهای بالا بایست، زینک های مجدد تهیه کرد.

چاپ هلیوگراور

چاپ فلکسو

این چاپ به دلیل استفاده از کلیشه های فتو پلیمر یا لاستیکی که قابل انعطاف هستند به نام فلکسو نامیده میشود.
سرعت بالا و چاپ به شکل رول بر روی مواد متنوع همچون نایلون، متالایز در تیراژهای بالا همراه با هزینه های کم از ویژگی های این نوع چاپ محسوب می شود.

 

چاپ فلکسو

فلکسو در واقع نوعی چاپ برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی مستقیماً با جنس یا لفاف مورد نظر در تماس می باشد. فلکسو گونه ای از چاپ های برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی حاوی طرح مستقیماً با جنس چاپ شونده در تماس است.

این روش به دلیل استفاده از کلیشه های لاستیکی قابل انعطاف (فتو پلیمر)،« فلکسو» نام گرفته است. فلکسو عموماً برای چاپ بر روی سطوح نایلونی کاربرد دارد. فلکسو چاپی است که بیشتر در خدمت بسته بندی کالا قرار دارد.

چاپ فلکسو

این نوع که در زمره چاپ های برجسته قرار دارد قابلیت چاپ بر روی فیلم، پلاستیک، سلفون، کاغذ و مقوا را دارا است و به هنگام چاپ بر روی کارتن های پلاستیکی، سلفون یا هر صفحه شفاف دیگر می تواند سطوح را به صورت موضعی و بر حسب نیاز با مرکب سفید پوشش دهد.

فلکسو یکی از روش چاپ برجسته شناخته شده که در سال ۱۹۹۰ برای چاپ پاکت و ساک های کاغذی اختراع شد و از روش لترپرس نیز سبقت گرفته. فلکسو یک روش چاپی ساده به شمار می رود که از سیستم های مرکبدان ساده استفاده شده و سیستم تغذیه آن به شکل رول است .

مشخصا استفاده و رعایت اصول طراحی برای این نوع حائز اهمیت می باشد . بنده با سابقه درخشان در امر مشاوره و طراحی می توانم خدمات طراحی گرافیک گوناگونی را در اختیار شما عزیزان قرار دهم .

چاپ سیلک اسکرین

سیلک اسکرین از پر کاربردترین چاپ ها محسوب می شود. تنوع در نوع مرکب قابل استفاده در این نوع امکان چاپ روی مواد مختلف را فراهم ساخته است.
شیوه ساده این تکنیک باعث می شود که روی سطوح، گرد، بی نظم و … امکان چاپ فراهم شود.

چاپ سیلک اسکرین

در واقع می توان گفت که تمامی اشیایی که در اطراف خود می بینید چه از نظر نوع جنس و چه از نظر شکل ظاهر، تحت پوشش چاپ سیلک قرار می گیرند.
اما در بعضی موارد ممکن است این چاپ انتخاب مناسبی نباشد.

چاپ تامپو

این شیوه در گروه چاپ های گود قرار می گیرد. این مسئله به دلیل استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ میباشد.
از ویژگی های این شیوه امکان چاپ، روی مواد مختلف و متنوع هم از نظر جنس مواد و هم از نظر شکل هندسی آنها می باشد.

چاپ تامپو

بطوریکه با این روش می توان بر روی سطح صاف، منحنی،گرد ،محدب و حتی کره عمل چاپ را انجام داد. واسط چاپ در چاپ تامپو، لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون می گویند.

این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهرهای لاستیکی است با این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه ای دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می کند.

چاپ مخمل

همه ما پارچه های مخملی را، در گوشه و کنار دیده ایم و بعضی نیز نوشته ها و نقوش مخمل پاش شده را همچون پرچم رومیزی از نظر گذرانده ایم اما کمتر به نوع چاپ آن توجه کرده ایم.

چاپ مخمل یا فلوک در واقع فرآیند مخمل پاشی یا جیرسازی فرو بردن پودرهایی در طول و سطح مقطع متفاوت،در سطوح چسبکاری است.

چاپ مخمل

این نوع چاپ به طراحان و شرکت های تبلیغاتی امکانات متنوع و جالبی می دهد تا دست به کارهای بکر و خلاقانه بزنند .

چاپ پارچه

این نوع چاپ بسیار شبیه به چاپ سیلک است. در واقع چاپ پارچه نوعی چاپ سیلک است با این تفاوت که رنگ های مصرفی در این نوع ، پایه آبی دارند به عبارت دیگر حلال آنها آب است.

منتهی بعد از نشستن رنگ بر روی پارچه روی آن ثابت می شود به طوری که با شستن از بین نمیرود.
چاپ پارچه نیز مانند چاپ سیلک به دو روش دستی و ماشینی انجام می شود.

چاپ ترموگرافی

این نوع تکنیک قاعدتاً در رده چاپ غیر تماسی قرار می گیرد. در کار نهایی این نوع چاپ، در بخش هایی از قبل تعیین شده برجستگی ایجاد می گردد.

این حالت برجستگی شبیه به برجستگی ایجاد شده در چاپ با کلیشه های فلزی نر و گاهی نر و ماده که در ماشین چاپ ملخی یا لترپرس بدست می آید نیست، بلکه محل های خواسته شده در یک طرف کار، برجسته است.

چاپ ترموگراف

حال آنکه در برجسته سازی به وسیله ماشین ملخی برجستگی ایجاد شده در یک طرف، باعث گود شدن طرف دیگر می شود.

به دلیل اینکه ماشین ترموگراف با شیوه پاشیدن پودر بر روی سطح، بدون هیچگونه تماس، کار می کند این شیوه در رده چاپ های غیر تماسی قرار می گیرد.

چاپ ترموگراف

چاپ لترپرس

ماشین ملخی که نوعی ماشین لترپرس است از قدیمی ترین ماشین های چاپ محسوب می شود.

در واقع کاربرد حروف سربی که گوتنبرگ مخترع آن بود در این شیوه به کار گرفته می شود.

هر چند نسل ماشین های ملخی رو به انقراض است اما هنوز کارهایی با استفاده از ماشین های ملخی انجام می شود.

چاپ لترپرس

از جمله کارهای کم تیراژ همچون کارت ویزیت، سربرگ ،اعلامیه و .. با به کارگیری ماشین ملخی و استفاده از حروف سربی، کلیشه های فلزی و قالب های برش انجام می شود.

چاپ لترپرس

چاپ داغی

آن چه که طلاکوب می نامند در واقع نوعی داغی است که به شیوه لترپرس انجام می شود.

طلاکوب امروزه به رنگ های مختلف از جمله طلایی، نقره ای ،آبی ، قرمز و .. در بازار موجود است. گاهی به وسیله این سیستم ضرب خالی زده می شود که تنها در جنس مورد نظر فرورفتگی یا برجستگی ایجاد می شود.

طلاکوب

چاپ ایچینگ

ایچینگ در واقع ایجاد خوردگی در فلز با استفاده از اسید می باشد.

با به کارگیری این روش می توان طرح، نقش و نوشته های خود را به راحتی به روی فلز ثبت کرد به گونه ای که از بین رفتنی نباشد. در مواردی چون شیرآلات حمام، ثبت یک آرم روی دسته شیر آلات به گونه ای که در اثر استفاده و تماس با نوشته و آرم هیچکدام پاک نشوند بسیار ضروریست .

چاپ ایچینگ

چاپ پوشش UV ، ورنی چاپ

Ultra violet) UV) در واقع طیفی از امواج الکترومغناطیس است که انرژی بالایی داشته و همان چیزی است که در نور خورشید نیز وجود دارد.

از این اشعه برای خشک کردن رنگ های چاپ و پوشش های مختلف استفاده می کنند. آنچه که به نام پوشش UV معروف است در واقع سیستم خشک کن پوششی است که تنها با اشعه UV خشک میشوند.

 

چاپ پوشش UV

مرکب و پوشش هایی که با سیستم UV خشک می شوند بدون بو هستند و پس از خشک شدن روی هم نمی چسبد. ورنی چاپ نیز شبیه به چاپ رنگ در افست است با این تفاوت که به جای رنگ، ورنی در ماشین ریخته و کار را یکبار دیگر از ماشین عبور می دهند.

با تهیه زینگ جداگانه می توان در نقاط خاصی روی کار ورنی زد.

چاپ دیجیتال

برای چاپ دیجیتال نیز روش‌های گوناگونی وجود دارد که با استفاده از پرینتر دیجیتال، جوهرافشان، لیزری، تونر و آهن‌ربایی انجام می‌پذیرد. در پرینتر جوهرافشان، جوهر در کارتریج جوهر نگهداری می‌شود که به‌صورت نقاطی بسیار ریز و کوچک روی کاغذ قرار می‌گیرند.

چاپ دیجیتال

 

در این روش نقاط زیادی از جوهر روی کاغذ ایجاد می‌شوند که اگر بدون ذره‌بین به آن نگاه کنید، تصویرتان را خواهید دید.

در پرینتر لیزری و تونر، برای شارژ پرینتر در قسمت‌های خاص از لیزر استفاده می‌شود و این قسمت‌ها بعدا تونر رنگ‌های cymk را جذب می‌کند.

سپس این تونر به درون یک فیوزینگ می‌رود که تونر را روی کاغذ آب می‌کند.

چاپ دیجیتال

 

سیستم عملکرد پرینتر آهن‌ربایی نیز تقریبا همین‌طور است با این تفاوت که به‌جای شارژهای الکتریکی،از شارژرهای آهن‌ربایی استفاده می‌شود.

در این روش نیز برای ذوب کردن تونر روی کاغذ، آن را از درون یک فیوزر (فیوزینگ) عبور می‌دهند.

ثبت سفارش طراحی ، مشاوره و طراحی فوری را می توانید با 20 دقیقه مشاوره رایگان شروع نمایید .

 

چاپ دستی

چوب تراشی نوعی چاپ دستی می باشد که در آن تصویر روی سطح لوح چوبی به صورت برجسته باقی می‌ماند و مابقی سطح که شامل تصویری نیست با وسایل کنده کاری چوب مانند مغار تراشیده و گود می‌شود.

بدین معنی که هنرمند اقدام به تراشیدن فضای منفی تصویر می نماید. و در پایان روی سطح چوب را آغشته به جوهر کرده و آن را بر روی ساپورت (کاغذ، پارچه و…) میگذاشتند.

چاپ دستی

همانطور که «جرج ادوارد وود بری» در کتاب خود می نویسد، چوب تراشی فقط در صنعت چاپ دستی تحول ایجاد نکرد، بلکه هنرهای های بصری و نشر را نیز دستخوش تحول نمود.

در قرن پانزدهم میلادی، از این تکنیک برای تکثیر و چاپ متون و همچنین تصاویر استفاده می شد. روند حکاکی کردن و بیرون کشیدن هر حرف بر روی مکعب چوبی کاری بسیار دشوار و خسته کننده بود، بنابراین، این تکنیک برای هدفهای بسیار خاص مانند چاپ کتاب مقدس مورد استفاده قرار می گرفت. از این روش همچپنین برای تهیه تصاویرکتب ویژه افراد ثروتمند و یا دربار شاهان استفاده می شد.

 

چاپ تکه چسبانی ” collagraphy “

فرآیند این نوع از چاپ تا حد زیادی متفاوت از انواع دیگر است، در این تکنیک شما بر روی سطح خاصی کنده کاری نمی نمایید، بلکه سطوح را در کنار هم ترکیب نموده و به یک اثر واحد خواهید رسید.

در این تکنیک می توان از تکه های کاغذ وسایل و اشیاء یافت شده در طبیعت و … استفاده کرد. همینطور می توان از اثر این اشیاء به کمک جوهر و یا رنگ و یا حتی مستقیما از خود اشیاء استفاده کرد.

چاپ تکه چسبانی

 

در این تکنیک اگر از کاغذ برای جای گذاری استفاده می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که ابعاد کاغذ شما نباید بیشتر از 10×10 سانیمتر باشد ، در غیر اینصورت ریسک پاره شدن ساپورت را خواهید داشت.

سپس ترکیب بندی و یا تصویر ایجاد شده را بر روی ساپورت خود با کمک جوهر چاپ می نمایید، و یا مستقیما خود ترکیب بندی را با قطعات چاپ شده ارائه می نمایند. این تکنیک شباهت زیادی به «کلاژ» دارد.

مقاله 10 سبک و ترند جدید طراحی و گرافیک در سال 2019 را از دست ندهید.

چاپ به روش حکاکی ” Engraving “

این سبک از قدیمی ترین متد به روش کنده کاری می باشد، همینطور این روش یکی از مشکل ترین و در عین حال زیباترین روشهای چاپ دستی می باشد. این سبک را intaglio نیز می نامند، این کلمه از ریشه ایتالیایی به معنای کندن یا برداشتن است. سبک intaglio شامل مدلهای مختلفی از قبیل حکاکی (Engraving)، اچینگ (Incisione) و … می شود.

 

چاپ به روش حکاکی " Engraving "

 

طرز کار این روش از این قرار می باشد که در ابتدا هنرمند طرح خود را بر روی صفحه فلزی طراحی کرده و در ادامه داخل فضای طراحی شده را با ابزار مخصوص (مغار مخصوص فلزات) خالی می کند، در ادامه با نوعی جوهر مخصوص (این جوهر به شکل مایع نمی باشد) تمام سطح صفحه را می پوشانیم و در ادامه با یک دستمال مخصوص سطح فلز را پاک می کینم.

در این فرآیند در قسمتهای کنده شده و گود رفته با ماده باقی مانده و قسمتهای دیگر پاک می شوند.

در ادامه کاغذ مرطوب را به همراه پنل فلزی در زیر دستگاه پرس قرار می دهیم و اثر هنری را به چاپ می رسانیم، یکی از استادان این کار هنرمند بزرگ ایتالیایی به نام مارک آنتونی رموندی می باشد.

 

چاپ انگروینگ

تکنیک اچینگ

همانطور که در بالا ذکر آن گذشت، یکی دیگر از زیر مجموعه های سبک Intaglio تکنیک اچینگ یا Incisione می باشد.

این روش برعکس روش قبلی عمل می کند، در ابتدا هنرمند صفحه فلزی را به وسیله نوعی واکس می پوشاند. در ادامه با یک سوزن طرح بر روی پالت اجرا می شود، در این مرحله طراح نباید سوزن را با فشار زیاد بر روی پالت بکشد، فقط فشار مختصر جهت خراش دادن واکس روی سطح کافی می باشد.

در مرحله بعد پنل فلزی را در ظرف اسید قرار می دهیم، در این مرحله نقاط خراش داده شده توسط سوزن که فاقد واکس مخصوص می باشند توسط اسید خورده شده و طرح ما بر روی فلز حک می شود، در ادامه سطح را با جوهر مخصوص پوشانده و با دستمال پاک می کنیم و پانل را به همراه کاغذ مخصوص زیر دستگاه پرس قرار می دهیم.

 

چاپ آکواتینت

این سبک نیز از زیر مجموعه های Intaglio می باشد و شبیه به اچینگ است، با این تفاوت که در سبک اچینگ تمرکز بیشتر بر روی خط می باشد اما آکواتین بیشتر بر روی شکل و حجم تمرکز می کند. ریشه های این تکنیک به سالهای 1800 میلادی بر میگردد.

این تکنیک خیلی زود محبوب شد چراکه نتیجه بصری آن شباهت زیادی به کار آب رنگ دارد. روش کار به اینصورت است که بر روی یک پالت زینک یا مس شروع به خراش می کنیم، وطرح کلی را اجرا می نماییم. سپس پالت را به وسیله نوعی رزین به خوبی می پوشانیم و در ادامه پالت را حرارت داده تا زمانی که رزین به خوبی آب شده و در اصطلاح به خورد پالت برود.

چاپ آکواتینت

 

در این فرایند سطوح برجسته تر (خراش نخورده) ریزن کمتری به خود می گیرند و زمانی که این رزین حرارت می بینید با توجه به خراشهایی که برای طراحی بر روی پالت ایجاد شده تنهای خاصی را بر روی سطح کار ایجاد می نماید.

بعد از این مرحله پالت را وارد ظرف اسید می نماییم، زمانی که پالت وارد ظرف اسید می شود مرزهای بین خراشها از بین رفته و شکل دلخواه هنرمند با توجه به طراحی ابتدایی ایجاد خواهد شد.

لیتیوگرافی یا چاپ سنگی

لیتیوگرافی در سال 1798 در مونیخ آلمان ابداع شد. در این نوع از چاپ از سنگ آهک و یا پالتهای فلزی استفاده می شود. روش کار به این صورت است که ابتدا تصویر و یا متن مورد نظر را با مرکبی مخصوص بر روی نوعی کاغذ خاص طراحی می کنند، سپس آنرا به مدت حدودا 24 ساعت در داخل آب میگذارند. (توجه داشته باشید که پایه این کاغذ ها پلاستیک می باشند).

سپس این کاغذ را بر روی سنگی که از قبل صاف و تمیز شده است، قرار می دهند تا خطوط و یا تصویر بر روی سنگ منتقل شود. در ادامه بر روی سنگ اسید ریخته می شود و قسمتهایی که فاقد نوشته و یا شکل هستند خورده شده و حدود یک میلیمتر پایین تر رفته و نوشته و یا شکل حالت برجسته به خود می گیرد.

 

چاپ سنگی

 

سپس با غلتک مخصوص سنگ را به جوهر آغشته کرده و کاغذ را بروی آن قرار داده و عمل پرس را انجام می دهند. این سبک از چاپ دستی بیشتر برای چاپ متن ها و کتابها استفاده می شده است.

معمولا در این نوع چاپ، بار اول به صورت تست انجام می گیرد و دفعات بعد، از مخلوطی از آب، اسید و صمغ عربی برای اصلاح قسمتهایی که بر روی سنگ خوب حک نشده استفاده می شود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که در انجام هر یک از این روشهای چاپ داشتن دانش طراحی و آموزش و فراگیری آن زیر نظر یک استاد ماهر و چیره دست، نکته پایه و بسیار ضروری می باشد و به طور کلی روشهای دستی (خصوصا انواع کلاسیک آن) روشهایی سهل و آسان نیستند و نیاز به تمرین و ممارست فراوان در رسیدن به مرحله قابل قبول دارند.

 

چاپ خورشیدی

چاپ خورشیدی به تکنیک های مختلف چاپ می گویند که از نور خورشید برای ظهور یا ثابت کننده استفاده می کنند.

تکنیک ها

سیانوتا

سیانوتا که به آن بلوپرینت  blueprint نیز می گویند یکی از قدیمی ترین فرآیندهای عکس (فوتوگرافیک) بدون نقره است. شامل مواد افشاگر که با محلولی از پتاسیم فری‌سیانید و آمونیوم فریک سیترات ترکیب و در معرض منبع نور UV یا نور خورشید درمان یا تریت می شوند.

تصاویر پوزیتیو یا نگاتیو می توانند با بلوکه کردن نور UV از رسیدن به مواد حساس شده حاصل می شود.

 

سیانوتا چاپ خورشیدی

 

برای مثال یک عکس نگاتیو یک برگ درمان شده با این محلول روی کاغذ و قرار دادن آن زیر نور خورشید برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تهیه می شود.

کاغذ تصویر برگ را بعد از شسته شدن با آب حفظ می کند. وقتی کاغذ خشک شود، بخش هایی که در معرض نور خورشید قرار گرفتند یک سایه از آبی نیلی را منعکس می کنند و بخش هایی که توسط برگ پوشش داده شدند سفید باقی می مانند.

 

رنگدانه های وت حساس به نور

رنگ آمیزی وت به فرآیندی می گویند که به رنگ آمیزی می گویند که در سطلی به نام وت صورت می گیرد. نوع مخصوصی از وت دای (رنگدانه) به نام اینکو دای نیز برای چاپ خورشیدی به دلیل کیفیت حساس به نور خود استفاده می شوند.

برخلاف سایر وت دای ها که از اکسیژن برای ظهور عکس های خود استفاده می کنند، اینکودای های با نور ظاهر می شوند. این دای ها یا رنگدانه ها به صورت معلق هستند که به نظر به رنگ می رسند.

رنگدانه های وت حساس به نور

 

اما وقتی در معرض نور قرار می گیرند رنگ آن ها مشخص می شود. استفاده آن ها به سیانوتا شبیه است اما برخلاف آن اینکودای روی پارچه استفاده شده و طیف رنگ کاملی دارد. زمان افشا یا در معرض قرار گرفتن بین ۳ تا ۱۵ دقیقه بسته به رنگ دلخوه و شدت نور مختلف است.

بعد از قرارگیری و افشا، مواد حساس شدن در آب و صابون شسته شده تا رنگ از نواحی که در معرض نور نبودند پاک شوند.

دی کرومات پتاسیم

چاپ خورشیدی که به آن فرآیند فوتوگرافیک نیز می گویند از پتاسیم دی کرومات برای تولید پلیت نگاتیو برای لیتوگرافی استفاده می کند. این فرآیند از یک فیلم ژلاتینی پخش شده روی یک صفحه سخت و تخت استفاده می کند. این با محلول رقیق پتاسیم دی کرومات کوتینگ شده است.و در شرایط نور کم خشک شده است.

 چاپ با دی کرومات پتاسیم

 

یک پوزیتیو نیمه شفاف در تماس با لایه ژلاتینی قرارداده می شود و در معرض نور خورشید تا حداکثر ۳۰ دقیقه قرار داده می شود.

در طول این مدت نور و پتاسیم دی کرومات ژلاتین در معرض نور قرار گرفته را قهوه یا برنزه می کنند. صفحه با شسته شدن با آب گرم و پاک کردن ژلاتین برنزه نشده ظاهر می شود. وقتی خشک شد، چاپ روی صفحه نمایش داده می شود. سطح می تواند جوهر زده شده و به وسیله پرس یا چاپ دستی به تعداد دلخواه چاپ شود.

 

چاپ کالیکو

پارچه چیتز هندی که کالیکو براق شده است با طرح های گل دار در گذشته توسط تکنیک های چاپ تولید می شد. بعده ها رنگ ها توسط چاپ نقش چوبی اعمال می شد که تولید کنندگان پارچه بریتانیایی از این روش استفاده می کردند.چاپگرهای کالیکو در کار در یکی از شیشه های رنگی سالن ماریهیل در گلاسکو اسکاتلند به نمایش گذاشته شده است.

  • سیلک کالیکو

سیلک و کتانی که به این روش چاپ می شوند را نیز سیلک کالیکو و کتان کالیکو می گویند. کالیکوهای اولیه اروپایی پارچه پنبه ای سفید ارزان با تار و پود برابر با رنگ کرمی یا پنبه پلیچ نشده بودند. این پارچه با رنگ قرمز و مشکی با استفاده از بلوک چاپ طراحی می شد.

با گذر زمان تنوع رنگ در چاپ کالیکو بیشتر شده و گل ها ریزتر و متنوع تر شدند.

چاپ فویل سرد

چاپ لمینت خشک فویل سرد

با استفاده از یک صفحه استاندارد یک تصویر روی یک سطح با به کارگیری یک چسب فویل سرد درمان شده با UV چاپ می شود. یک خشک کننده UV چسب را آب کرده و آن را چسبناک می کند. فویل از یک رویل می چرخد به سطح فشار داده می شود.

فویل به چسب روی سطح می چسبد و تصویر با جلوه فویلی روشن ساخته می شود. فویلی که به سطح نمی چسبد روی یک خط پلی استری نازک باقی می ماند و زاءدها به سمت غلطک هدایت می شوند. به علت اینکه چسب مانند جوهر به سطح چاپ اعمال می شود، نیاز به ساخت هیچ استمپ یا مهر گران قیمتی نیست.

 

چاپ لمینت خشک فویل سرد

 

بعد از چاپ، سطح تصاویر فویل سرد ممکن است وارنیش، لمینت یا کپسوله شوند تا دوام و طول عمر بالایی پیدا کنند.

سطوح:

بعضی از سطوح برای ترنسفر فویل سرد نا مناسب می باشند. بهترین نتیجه روی کاغذهای کوتینگ گلاسه وکاغذهایی با سطح صاف حاصل می شود. وزن کاغذ بین ۸۰ تا ۵۰۰ گرم بر مترمربع مناسب است.

مزایا:

فرآیند نیازمند هیچ ابزار استمپ زنی نیست اما در عوض از صفحه های چاپ استفاده می کند که ارزانتر هستتند و در عرض چند ساعت می توانند ساخته شوند.

درحالیکه زمان تحویل ابزار استمپ زنی قلم زنی یا حکاکی به دو هفته نیز می رسد. مهم تر از اینکه برای طراح تصاویر گرادیانت و … نیز می توانند تولید شوند.

تاریخچه :

استمپ زنی فویل داغ :
فویل سرد تکامل یافته استمپ فویل داغ است. استمپ زنی فویل داغ معمولاً روی سطوح از قبل چاپ شده به کار گرفته می شوند.

مانند کارت های شناسایی و … . فویل داغ اقتصادی است اما بسیار کند است.نوع گرافیک هایی که میتوان روی آن ها اعمال شود محدود به متون و تصاویر واضح است.

فویل داغ برای سطوح حساس به گرما مانند پلی اتیلن، وینیل یا فیلم قابل استفاده نیست.

 

چاپ لمینت خشک فویل سرد

تحول فویل سرد :

فویل سرد ایده استمپ زنی فویل داغ را گرفته و روشی معقول تر و به صرفه تر ارائه کرده است.

فویل سرد می تواند با رزولوشن بالا و دیق اعمال شود. این تکنیک برای بهترین نتیجه نیاز به سطحی صاف و روان دارد.

چاپ لمینت خشک فویل سرد

 

موارد استفاده:

فویل سرد معمولاً روی محصولاتی که نیاز به جلب توجه قوی دارند استفاده می شوند.

مانند مواد مصرفی خانگی، کارن های سیگار، لیبل های نوشیدنی، بسته بندی های لوازم آرایشی و …

 

آیا می دانید 11 نکته برای طراحی پوستر خلاقانه چیست ؟ به این مقاله سربزنید.

 

چاپ لنتیکولار

لنتیکولار تکنولوژی است که از لنزهای لنتیکولار (مجموعه ای از لنزهای بزرگنمایی است که به طوری طراحی شده اند که هنگام مشاهده از زوایای مختلف، تصاویر مختلف بزرگ شوند) استفاده می کند تا تصاویر ایجاد شده با عمق خیالی تولید شود یا توانایی تغییر یا حرکت عکس وقتی از زوایای مختلف به آن نگاه می کنیم را پیدا کند.

 

چاپ لنتیکولار

 

مثال های لنتیکولار شامل هولوگرام، باز و بسته یا پلک زدن چشم ها در تصاویر با تغییر زاویه دور و گرافیک های تبلیغاتی مدرن که پیغام آن ها با تغییر زاویه دید عوض می شود.

اصطلاحات محاوره ای برای چاپ های لنتیکولار عبارتند از سوسویی، چشمکی، تصاویر جنبنده، کارت های کجکی و … است.

همچنین علائم تجاری Vari-Vue و Magic Motion اغلب برای تصاویر لنتیکولار استفاده می شوند (بدون توجه به سازنده اصلی). در بریتانیا، آمریکا و ایران همچنین به عنوان هولوگرام نیز شناخته می شوند.

فرآیند چاپ لنتیکولار

لنتیکولار یک فرآیند چند مرحله ای است که شامل ساخت یک تصویر لنتیکولار از حداقل دو عکس مفرد و ترکیب آن با لنزهای لنتیکولار می باشد. از این فرآیند می توان برای ساخت فریم های مختلف انیمیشن (برای یک افکت حرکتی)، جایگذاری لایه های مختلف با افزایش های مختلف (برای افکت سه بعدی)، یا به سادگی برای نمایش یک دسته تصاویر متناوب که به نظر می رسد به هم دیگر تبدیل می شوند، استفاده کرد.

به محض اینکه تصاویر مختلف جمع آوری شد، آن ها را به صورت فایل های فریم مختلف و مفرد تخت می کنند. و سپس به صورت دیجیتال به یک فایل نهایی مفرد ترکیب می شود (پروسه ای به نام اینترلیس یا درهم آمیختن).

چاپ لنتیکولار

 

از آن جا عکس در هم آمیخته می تواند مستقیم به پشت لنزها (سمت صاف) چاپ شود، یا روی یک سطح ( ایده آل روی یک کاغذ مصنوعی) چاپ شده و به لنزها لمینیت شود. وقتی به پشت لنزها چاپ می شود، ثبت حیاتی اسلایس های عکس های درهم آمیخته باید به درستی در طی پروسه لیتوگرافی یا پروسه سیلک اسکرین صورت بگیرد.

درغیر این صورت تصویر های ضعیف و بدی حاصل می شود. البته تصویر بی کیفیت ممکن است حاصل از انتخاب نادرست دسته تصاویر باشد.

روش چاپ لنتیکولار

لنتیکولار ترکیبی دو یا تعداد بیشتری از تصاویر مختلف رابه سادگی با تغییر زاویه دید چاپ نشان می دهد. اگر تصاویر بیشتری (بیش از ۳۰ عکس) استفاده شود، چاپ حالت انیمیشن ثانیه ای را پیدا می کند. اگرچه بیشتر به صورت شیت تولید می شوند، با ترکیب عکس های ساده یا رنگ های مختلف اثر هنری، تصاویر لنتیکولار ممکن است روی رول تولید شود تا افکت های سه بعدی وتغییرات رنگ مشهود شوند.

متناوباً می شود با تصاویر مختلف از یک جسم که با تغییر زاویه بسیار بسیار جزئی گرفته می شود با لنتیکولار جلوه سه بعدی به تصاویر بخشید. جلوه های سه بعدی می توانند با حرکت از راست به چپ یا برعکس نمایان شود (در این نوع حرکت چشم چب با تفاوت جزئی در زاویه نسبت به چشم راست تصویر را می بیند که باعث بروز جلوه سه بعدی می شود). جلوه های دیگر مانند حرکتی یا موشن، زوم یا مورف با حرکت بالا به پایین چشم بهتر نمایان می شود.

استفاده های تبلیغاتی زیادی برای تصاویر لنتیکولار وجود دارد که از PVC، APET، آکریلیک و PETG و… ساخته می شوند. اخیراً نیز تصاویر لنتیکولار فرمت بزرگ (بالای ۲متر) در سینماها و روی اتوبوس ها استفاده می شوند.

چاپ لنتیکولار

ساخت

هر عکس به صورت نوارهایی تنظیم می شود که سپس با یک یا تعداد بیشتری از تصاویر تنظیم شده مشابه ترکیب می شوند. این ها بشت یک قطعه پلاستیک چاپ می شوند با یک سری لنز نازک که در سمت دیگر آن قرار داده شده است. تصاویر روی کاغذ نیز می توانند چاپ شوند و سپس روی پلاستیک تعبیه و قرار داده شوند.

با بروز تکنولوژی های جدید لنزها نیز به همان روش عکس چاپ می شوند. لنزها یا روی دو سمت یک جسم ترنسپرینت یا روی همان سمت کاغذ چاپ می شوند که سپس با یک برگ پلاستیک یا طلق ترنسپرنت پوشش می شوند که در عوض با چندین لایه وارنیش برای ساخت لنزها می شود.

لنزها به دقت با مشبک ها یا نوارهای عکس ردیف می شوند. نور از هر نوار با زاویه جزئی متفاوت بازتاب می شوند. اما نور تولید شده از پیکسل های یک عکس اصلی جهت یکسانی دارد. نتیجه این است که یک چشم وقتی به آن نگاه می کند یک عکس مفرد و کامل می بیند اما وقتی دو چشم با هم نگاه می کند به صورت سه بعدی نمایان می شود.

انواع چاپ لنتیکولار

سه نوع اصلی از این چاپ وجود دارد که تمایز آنها در تغییر در میزان زاویه نگاه به عکس از است.

  • تبدیلی: دو یا تعداد بیشتری عکس متفاوت استفاده می شوند، و لنزها طوری طراحی شده اند که نسبتاً نیازمند تغییر بزرگ در زاویه دید است تا عکس دیگر نمایان شود. این نوع اجازه می دهد تا بینندگان به راحتی عکس اصلی را ببینند و تغییر جزئی در زاویه عکس را عوض نمی کند.
  • انیمیشن: در این نوع تغییرات زاویه دید متوسط است. بنابراین درحالیکه هر دو چشم معمولا یک تصویر را می بینند، تغییر و حرکت جزئی با عثت نمایان شدن تصویر بعدی از سری تصاویر می شود. ۲ یا تعداد بیشتری تصویر متوالی با تفاوت های جزئی بین هر عکس و عکس بعدی استفاده می شوند. از این تکنیک می توان برای ساخت یک عکس با جلوه حرکتی، یا ایجاد جلوه زوم یا مورف استفاه کرد که در آن ها سایز یا شکل عکس با تغییر می کند.
  • جلوه برجسته: در این نوع برای نمایان شدن جلوه تغییرات زاویه ای کمی مورد نیاز است. بنابراین هر چشم یک دید با تفاوت جزئی دارد. این چاپ جلوه سه بعدی بدون نیاز به عینک های مخصوص را از دو یا تعداد بیشتری عکس خلق می کند.
  • ساخت تصاویر لنتیکولار نیازمند تکنیک های پرینت است که برای چاپ روی مواد ترموپلاستیک حساس مناسب باشد. از افست لیتوگرافیکمعمولاً استفاده می شود تا از کیفیت خوب تصاویر اطمینان حاصل شود. دستگاه های لنتیکولار باید قابلیت تنظیم تصویر در گام های ۱۰ میکرومتری داشته باشد. معمولا از جوهرهای UV استفاده می شوند چون سریع خشک می شوند.

 

چاپ هیدروگرافیک

هیدروگرافیک که با نام های چاپ غوطه ور، چاپ ترنسفر در آب یا هیدرودیپ یک روش اعمال طرح های چاپ شده به سطح اجسام سه بعدی است. فرآیند هیدروگرافیک را می توان برای فلزات، پلاستیک، شیشه، چوب های سخت و بسیاری از اجسام دیگر به کار برد.

هر سطح سخت و بدون منفذی را که بتوان در آب غوطه ور کرد می توان با این نوع چاپ طرح زد.

چاپ هیدروگرافیک

فرآیند هیدورگرافیک یا ترنسفر در آب موارد استفاده گسترده ای در طرح زنی اجسام دارد. چاپ رنج وسیعی از تمام وسایل نقلیه زمینی و داشبوردهای اتومبیل گرفته تا اجسام کوچکی مانند کلاه موتورسیکلت یا سایر وسایل خودرو را انجام می دهد.

چاپ هیدروگرافیک

چاپ های دلخواه روی روی یک فیم نازکی (ورق ترنسفر) که درون آب حل می شود، گرفته می شود. فیلم توانایی اعمال روی انواع سطوح مانند پلاستیک، فایبرگلاس،چوب، سرامیک و یا فلز را دارد.

در فرآیند، سطح جسمی که می خواهیم چاپ شود اول یک سری مراحل آماده سازی را طی می کند: آماده سازی سطح، پرکاری یا بتونه کاری یا استر کاری، رنگ زنی و کوتینگ شفاف سازی. بعد از رنگ زنی و قبل از کوتینگ شفاف سازی، قسمت چاپ آماده پردازش است.

یک فیلم هیدروگرافیک پلی وینیل الکل که چاپ شده با طرح دلخواه و آماده انتقال با دقت روس سطح آب داخل تانک گذاشته می شود. فیلم شفاف قابل حل شدن در آب است و بعد از اعمال محلول فعال کننده (اکتیویتور) حل می شود. به محض اینکه غوط ور شدن آغاز می شود.

چاپ سه بعدی سابلیمیشن

سابلیمیشن به چاپ روی اشیائی که لبه های گرد یا برجسته دارند می گویند. فرآیند سابلیمیشن سه بعدی و دو بعدی با هم متفاوت است. در پروسه  سابلیمیشن دو بعدی، چاپ تنها روی  سطح بالایی جسم انجام می شود.

در حالیکه در پروسه سه بعدی، چاپ در همه سطوح جسم اتفاق می افتد.

 

چاپ سه بعدی سابلیمیشن

 

به علت اینکه در چاپ دو بعدی طرح فقط روی سطح بالایی نقش می بندد، نتیجه کار نسبت به چاپ سه بعدی که تمام زوایای یک جسم را در بر می گیرد از جذابیت کمتری برخوردار است. به علت چاپ سطح در دو بعدی اقلامی مانند ماگ، بطری، جعبه، قاب گوشی و … را نمی توان با چاپ تخت طرح زد.

این اجسام باید دور تا دور یا روی سطوح مختلف خود چاپ بخورند به این علت از سه بعدی استفاده می شود. در نتیجه چاپ سه بعدی سابلیمیشن طیف وسیعتری از اجسام را طرح می زند.

سه دسته ماشین چاپ سه بعدی وجود دارد. این سه دسته ماشین وکیوم سابلیمیشن برای چاپ متوالی ترنسفر حرارتی تعبیه شده اند.

هر کدام از آن ها یک سری خصوصیات مشترک از جمله کاربری راحت با دستورالملی واضح دارند.

چاپ ویسکوزیته

ویسکوزیته یک تکنیک چاپ چند رنگ است که ترکیبی از قواعد ریلیف و اینتاگلیو است. این روش توسط استنلی ویلیام هایتر مهندسی شده است.

این پروسه از خاصیت چسبناکی یا ویسکوزیتی برای چاپ رنگ های مختلف با استفاده از یک صفحه بهره می برد. ( به جای استفاده از صفحه ای جداکانه برای هر رنگ)

از این تکنیک بیشتر برای آثار هنری یا نسخه های اورجینال با تیراژ محدود استفاده می شود زیرا سرعت این چاپ کمی کند است.

چاپ ویسکوزیته

 

چاپ ویسکوزیته رنگی از جمله پیشرفته ترین زیرشاخه های اینتاگلیو است. این متد توسط گروهی هنرمند در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی در پاریس توسعه یافت.

چاپ ژلاتینی

چاپ ژلاتینی که به آن هکتوگرافی یا ژلی گراف نیز می گویند یکه فرآیند چاپ است که شامل انتقال یک سند یا طرح اصلی روی تابه ای ژلاتینی (یا یک پد ژلاتینی با قاب فلزی) و اعمال جوهر به آن می باشد.

چاپ ژلاتینی

استفاده اصلی از این نوع چاپ منسوخ شده است اما اخیراً نظر جامعه هنری را جلب کرده است. چاپ ژلاتینی مدرنیزه شده و استفاده از آن برای هر کسی ممکن شده است.

 

مشاوره طراحی و چاپ

چاپ فلورسنت سابلیمیشن

فلورنس به بازتاب نور از سطحی که نور یا تابش الکتریکی دیگری را جذب کرده است، می گویند. در اکثر موارد نور بازتابی طول موج بلندتری دارد و بنابراین انرژی کمتری نسبت به مقدار اولیه جذب شده خود دارد.

فلورنس کاربردهای زیادی از جمله در زمین شناسی،پزشکی، جواهر و گوهرشناسی، نورپردازی، رنگ آمیزی، علائم هشدار دهنده، پوشاک و .. دارد.

 

چاپ فلورسنت سابلیمیشن

 

همانطور که می دانید بعضی از مارکر ها و لباس ها رنگ ها روشن تر و براق تری دارند! و بعضی از آن ها در تاریکی از خود درخششی (نئونی) نشان می دهند. این محصولات به نظر می آید نور بیشتری نسبت به آنچه جذب کرده اند، ساتع می کنند.

با تابش نور اجسام طول موج های مختلفی از نور را جذب و بعضی از آن ها را دفع می کنند. برای مثال برای اینکه ما نور زرد را ببینیم، جسم زرد رنگ طول موج زرد را دفع و مابقی طول موج ها را جذب می کند.

رنگ های فلورسنت همچنین عمل جذب و دفع نور را انجام می دهند اما براقی و درخشندگی اضافی آن ها از انرژی نامریی به نام فرابنفش گرفته می شود.

 

رنگ های معمولی نور UV را به همراه مابقی طول موج های دیگر جذب می کنند و بازتابی از آن نداشته و به این علت قابل مشاهده نیست. اما رنگ های فلورسنت حاوی موادی هستند که به UV واکنش می دهند. بعضی از ملکول های موجود در رنگ های فلورسنت به وسیله انرژی نور UV فعال و انرژی دار می شوند.

میزان این انرژی کاهش یافته و بخشی از انرژی اتلافی به صورت نور قابل مشاهده است. در رنگ های فلورسنت این انرژی نامریی به صورت نور قابل مشاهده به نمایش در می آیند.

چاپ فلورسنت سابلیمیشن

چاپ مستقیم روی پارچه DTG

چاپ مستقیم روی پارچه یا Direct to garment printing به فرآیند چاپ روی منسوجات با تکنولوژی جوهرافشان مخصوص می گویند.

تاریخچه چاپ مستقیم روی پارچه به سال ۱۹۹۶ در آمریکا باز می گردد که شرکت آمرکایی برادنتون بر طبق اختراع “متیو روم” اولین پرینتر DTG به نام revolution را وارد بازار کرد.

 

چاپ مستقیم روی پارچه DTG

 

از زمن ساخت revolution توسعه های زیادی در این صنعت رخ داده است و بازار رو به رشدی داشته است.از سال ۲۰۰۴ به بعد این صنعت به عموم مردم معرفی شد. شرکت های بزرگ میاماکی، اپسون و برادر تولید کننده معروف ترین دستگاه های DTG هستند.

چاپ ایندور indoor ” فضای داخلی “

به شاخه ای از انواع روشهای چاپ دیجیتال اطلاق می شود که اساساً جنس مدیا و نوع چاپ و جوهر و رنگ چاپی علاوه بر قابلیت نصب در محیط و فضا و دکوراسیون داخلی باید از کیفیت و طیف و بافت و نوع خوبی برخوردار یاشد چرا که امکان دیده شدن از فاصله نزدیک(یعنی کمتر از یک متر)را به بیننده خود می دهد و لزومی ندارد در برابر باد و باران و نور آفتاب مقاومت خاصی داشته باشد.

چاپ ایندور indoor " چاپ فضای داخلی "

پس نمی توان از آن در محیط باز استفاده نمود و انتظار ضد آب و نور و باد بودن را از آن داشت.چاپ ایندور بوسیله پلاترهای 4و6و8 رنگ شرکتهای مختلف مطرح و غیر مطرح کشورهای بلوک شرق و غرب با کیفیت ها و تکنولوژی ها و در ابعاد گوناگون (اغلب عرض 90و 150 سانتیمتر چاپ رول)تولید و صادر می شود که همین عوامل خود نیز تعیین کننده اصلی قیمت ارزان،متوسط یا گران دستگاه را شامل می شود.

نمونه کارهای عکاسی تبلیغاتی مناسب برای چاپ ایندور و اوت دور ( فضای داخلی و خارجی )

تکنولوژی ایندور بر اساس چاپ از نوع جوهر افشان با رنگ حلال در آب می باشد که بوسیله نازلهای تعبیه شده بروی هدهای دستگاه، جوهر را بروی انواع مدیای مخصوص به خود(همچون کوتد، فتوگلاسه، کنواس و…)می پاشد و حاصل فرآیند تلفیقی این پاشش رنگها در یکدیگر تبدیل تصاویری نرم افزاری است که دیگر به تصویری چاپ شده قابل لمس درآمده است.

چاپ ایندور indoor ” چاپ فضای داخلی “

برای بالا بردن مقاومت و طول عمر یکی از اقلام چاپی از نوع ایندور باید زیر و روی آنرا با روکش سلفون یا لمینیت که انواع مختلف مات و براق و فانتزی دارد پوشاند و این پوشش میتواند به روش سرد (چسبیدن با غلطک بصورت رول)یا گرم (پرس با لمینیتور با حرارت و گرما) انجام پذیرد.

از جمله چاپ روکش شده مطرح ایندور میتوان به انواع پلات لمینیت های مات و یا براق اشاره کرد که در زمینه های مختلف تبلیغاتی، استند های نمایشگاهی، انواع قاب تابلوهای عکاسی (تخته شاسی) و طرح های دکوراسیون داخلی همچون لوردراپه و پوشش دیواری کاربرد فراوان دارد.

چاپ اوت دور Outdoor ” چاپ فضای بیرونی”

اوت دور به شاخه ای از انواع مجموعه زیر شاخه های چاپ دیجیتال اطلاق می شود که مدیا و چیزی که روی آن عملیات چاپ صورت می گیرد بهمراه نوع جنس جوهر و رنگ چاپ شونده بروی آن یرای مدت حداقل 6 ماه و حداکثر یکسال بسته به نوع جنس و کیفیت بالای چاپ و نصب صحیح آن در برابر باد و باران و نور آفتاب مقاوم بوده و در برابر هرگونه تغییر شکل و رنگ و پارگی استقامت داشته باشد(البته مقاومت مورد انتظار و استفاده عمومی از اوت دور بسته به مدیای آن گاه تا سالها بکار میرود).

 چاپ اوت دور Outdoor ” چاپ فضای بیرونی”

تمامی بیلبوردها، استرابورد ها، تابلوهای عرشه پل، تابلو های سر درب مراکز تجاری و فروشگاهها و یا برچسبهایی که در قالب مش، وینیل، استیکر روی شیشه ها و نمای ساختمانها و دیوارها و … چسبانده می شود همه و همه از جمله تعدادی از اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی است که با دستگاههای اوت دور چاپ، وسپس نصب شده اند که هر یک بسته به نوع خود و بسته به مدت زمانی که قرار است مورد اکران و در معرض نمایش قرار گیرد و نیز بسته به محل و نوع نصبش، از یک نوع مدیای خاص با جنس و ضخامت و فرم و قیمت خاص و متفاوت به خود است.

چاپ اوت دور Outdoor " چاپ فضای بیرونی"

 

نمونه های اجرا شده  طراحی بیلبورد

 

انواع پارچه های قابل چاپ ” بنر ، فلکسی “

یکی دیگر و آخرین روش از روش های چاپ ، برروی بنر و فلکسی می باشد . اگر بخواهیم به چند نوع از مدیا های قابل چاپ اوت دور outdoor اشاره کنیم می توانیم به بنر(در اونس های 6، 8، 10، 13 اونس) ، فلکسی فیس (در اونس های 18، 20 و…)، مش در انواع گوناگون، استیکر و وینیل در انواع متفاوت، بک لایت، کنواس و … اشاره کنیم که هر یک از لحاظ کیفی، کشور سازنده آن، انس و… انواع مختلف و متفاوت با قیمتهایی گوناگونی از نازلترین تا گران قیمت ترین ها را بخود اختصاص داده و این تنها یک طرف ماجرای تعیین قیمت هزینه کلی چاپ اوت دور را شامل می شود .

طرف دیگر ماجرا کیفیت چاپ با نوع هد و برند دستگاه و میزان پوشش رنگ که از یک،دو،سه…شش بار پاشش یا (pas) می باشد.

از آنجا که تکنولوژی اوت دور هم جوهر افشان است پس نازلهایی در هدهایی طراحی شده اند که از درون آن جوهر غیر حلال به اب و با بیس اکثرا سالونت یا اکو سالونت را بروی مدیا می پاشد و هر چقدر سرعت و میزان پاشش و نقاط پاشش (قطر نازلها) ریزتر باشد با نیم نگاهی به کشور و برند سازنده دستگاه از جمله عواملی است که میزان ارزش و توان و قیمت یک دستگاه را تعیین می کند.

چاپ اوت دور Outdoor " چاپ فضای بیرونی"

 

درست است که اقلام مختلف و مدیاهای متنوع چاپ شده با دستگاه اوت دور از فاصله بیش از یک متر و گاهاً از فاصله های دورتر قرار است که دیده شود و کیفیت بالای عکس گونه از آن انتظار نمیرود ولی در کنار کلیه دستگاههای اوت دور با هدهای متنوع شرکتهای گوناگون با رنگهای 75 پیکولیتری، اخیرا چند سالی است دستگاههایی از نوع هدهایی با قدرت پاشش رنگهای 15 پیکولیتر (یعنی کیفیتی شبیه ایندور و فتوگلاسه) نیز به بازار آمده و با توجه به قیمت و هزینه های بالای آن، مشتری های خاص خودش را هم نیز دارد و گاها کاربرد های مورد نیاز دارد.

خوشحال می شوم که از نمونه کارهای طراحی و گرافیک  من دیدن فرمایید و نظرات خود را برای ما ارسال نمایید.

مقاله های گرافیکی حرفه ای ما را از دست ندهید .

با تشکر از شما . سرویس طراحی ها شامل :

مشاوره طراحی و تبلیغات
ایده پردازی و خلاقیت
اجرا و نظارت
طراحی لوگو
طراحی ست ادری
طراحی وب سایت
طراحی شخصیت تبلیغاتی
طراحی پوستر
طراحی بروشور
طراحی کاتالوگ
طراحی فولدر
تصویر سازی تبلیغاتی
طراحی بیلبورد
طراحی تابلو
تبلیغات محیطی
طراحی رابط گرافیکی
کمپین تبلیغاتی
استند تبلیغاتی
طراحی سه بعدی
فیلم تبلیغاتی
تیزر صنعتی
کلیپ تبلیغاتی
ساخت تیزر تلویزیونی
لوگو موشن
طراحی برندبوک
ساخت آرم آگهی
امور چاپی
طراحی پیج اینستاگرام
طراحی پارچه
طراحی لیبل
طراحی برندبوک

نمونه کارهای طراحی گرافیک در وب سایت :
https://vahidvalizadeh.ir/graphic-design-sample/

نمونه کارهای طراحی لوگو در وب سایت :
https://vahidvalizadeh.ir/logo-design/

طراحی حرفه ای فروشگاه اینترنتی با 180 امکان و قابلیت شخصی سازی بصورت کدنویسی خصوصی در راهکارپویش
https://rahkarpooyesh.ir/

عضو انجمن طراحان و گرافیستان ایران
انجام امور طراحی بصورت فریلنس
طراح و گرافیست بین المللی

شماره تماس : 00989193636528
ایمیل : vahidvalizadeh1981@gmail.com